Společnosti aSERVIS se v novém areálu nabízejí netušené možnosti
20. 1. 2016 - Na počátku listopadu minulého roku byly ve Slaném, v průmyslové zóně Na Hájích, slavnostně otevřeny nové prostory společnosti aSERVIS spol. s r.o., která je autorizovaným prodejcem nových vozů Tatra a majitelům tatrovek nabízí taktéž kvalitní opravy jejich vozů, včetně generálních oprav, a prodej náhradních dílů. O dalším směřování společnosti a jejich dalších aktivitách v nové lokalitě jsem hovořil s jednatelem a jediným majitelem společnosti Ing. Petrem Bartošem:
- Od jakého roku působila vaše společnost na staré slánské adrese - v Ouvalové ulici, a jak aSERVIS vůbec vznikl?
Ve staré průmyslové zóně, v sousedství slánské ubytovny Prima, působil aSERVIS od roku 1994. Společnost vznikla privatizací podniku Tatra Slaný, odštěpného závodu Tatra Kopřivnice, který byl zaměřen na generální opravy vozidel Tatra. V dobách největšího rozvoje jich ročně bylo provedeno kolem šesti set.
- Ale dolní, již neexistující závod má poněkud hlubší historii...
Ano, historie dolního závodu sahá až do roku 1942, kdy se zde začaly vyrábět kanóny pro tanky a ponorky. V roce 1946 se tu začaly opravovat nákladní automobily. Zprvu to byla vojenská opravna pro Rudou armádu, později se zde realizovaly opravy pro ministerstvo národní obrany. Ale v roce 1951 to již byla klasická opravna nákladních automobilů a traktorů, již nespadající pod armádu. Opravovaly se zde vozy Praga, Tatra 805, traktory Zetor, Škoda a Buldog.
- Kdy začala nějaká užší spolupráce s Tatrou a v čem spočívala?
Ta začala v roce 1953, kdy slánský závod převzal z Tatry Smíchov generální opravy vozů Tatra T 111. Opravy vozů Tatra se tam prováděly až do roku 1994, kdy v tamních prostorách vznikla společnost aSERVIS.
- Když se ještě vrátíme ke spodnímu závodu, jak jste ho viděl? Do jaké míry bylo staré zázemí kvalitní, dále použitelné, kdyby nedošlo k demolici tamních budov a hal?
Prostory starého závodu byly obrovské, jednalo se o plochu cca 16 tisíc m2. Přestože linka na generální opravy vozů Tatra byla poměrně velká, značná část těchto prostor byla nevyužitá. Ale z tamního zázemí jsme určitě hodně těžili – byly zde kvalitní obráběcí stroje, mostové jeřáby atd. Bylo tam v podstatě všechno, co jsme potřebovali, jen budovy byly příliš staré, ve špatném technickém stavu. A hlavně tam byl špatný průjezd, který nám nedovoloval opravovat nákladní vozy delší než 10 metrů. Takže kdyby nedošlo k demolici tohoto areálu, asi bychom zde i přes tyto nedostatky zůstali, ale museli bychom do renovace závodu investovat nemalé finanční prostředky.
- Investovat do starých budov jste ale nakonec nemuseli...
Ano, byli jsme osloveni jedním českým developerem, zda bychom neměli zájem prostory dolního závodu prodat, a na základě této nabídky jsme začali hledat novou lokalitu. Jedny z určitě pěkných prostor se nacházely ve slánské průmyslové zóně Na Hájích, v areálu, který tehdy celý patřil panu Mičkovi. A tak jsme s ním vstoupili v kontakt a posléze jsme od něj koupili necelých 9 tisíc m2. Zanedlouho jsme vystavěli tento nový areál, a to s ohledem na zkušenosti, které jsme měli z dolního závodu, a samozřejmě i s ohledem na to, co potřebuje Tatra.
- Co všechno můžete nyní nabídnout svým zákazníkům v tomto novém areálu?
Obecně se dá říci, že se komplexně staráme o automobily Tatra. Prodáváme nové vozy, vykupujeme staré, vozy též pronajímáme, prodáváme náhradní díly, provádíme kompletní servis, včetně generálních oprav. Od letošního roku provádíme opravy i dalších značek nákladních automobilů, jako je Mercedes, Iveco, MAN a usilujeme i o Scanii.
- Jak se vám daří získávat zákazníky pro posledně jmenovaný typ oprav?
Jsme teprve na začátku a určitě nás na tom čeká spoustu tvrdé práce, ale myslím, že letité zkušenosti našich zaměstnanců, z nichž mnozí u nás pracují od založení aSERVISU, dokážeme dobře zúročit.
- Kolik lidí tvoří váš tým?
V současné době je nás 18. Rádi bychom náš pracovní tým rozšířili, ale sehnat dnes kvalitní a pracovité lidi je velký problém.
- Když se vám v novém působišti bude dařit, jsou zde možnosti dalšího rozšíření vašeho areálu?
Možnosti rozšíření našeho areálu zde určitě jsou, protože jednak náš areál není zdaleka celý využitý, a mohli bychom využít i vedlejší zemědělské plochy, které jsou dle územního plánu též průmyslovou zónou. Ale myslím si, že je zatím nebudeme potřebovat, protože naše stávající kapacity pro, co hodláme dělat v následujících letech, budou stačit.
- Jaká je vůbec spádová oblast slánského aSERVISU?
Naše působiště je především ve Středočeském, Ústeckém a Karlovarském kraji.
- Určitě máte nějakou databázi svých zákazníků, a tak asi víte kolik firem a potažmo i vozů Tatra ve výše uvedených krajích pod vás spadá...
V naší současné databázi, ve které jsou zahrnuty firmy, se kterými jsme v poslední době obchodovali, je kolem 2 tisíc zákazníků. Dle našich odhadů se pohybuje v naší spádové oblasti cca 4 tisíce vozidel značky TATRA.
- Můžete jmenovat nějaké zajímavé zákazníky?
Kromě velkých firem, jako je ČEZ nebo HZS bych jako perličku bych uvedl, že spolupracujeme s týmem Buggyra, který se zúčastňuje slavné rallye Paříž – Dakar. Závěrem loňského roku jsme jim připravovali doprovodné vozidlo, s kterým letošní ročník absolvovali.
- Kolik provádíte ročně oprav, včetně generálních?
Ročně se to pohybuje mezi 400 až 500 zakázkami, ale generálních oprav je minimum, i když v letošním roce jich budeme dělat více. Důvodem je to, že Tatra se zúčastnila soutěže na generální opravy a rekonstrukce hasičských vozů, uspěla a jedním ze čtyř partnerů, s kterými bude tyto služby pro dobrovolné hasiče zajišťovat, je naše společnost.
- Řekl bych, že postavení značky Tatra, a to nejen na našich trzích, je mnohem silnější, než tomu bylo ještě před několika málo lety. Myslíte si totéž?
Ano, Tatra má po dlouhé a dlouhé době se svými současnými majiteli opravdu velkou šanci dobýt další zajímavé trhy a stát se úspěšnou firmou. Myslím si, že současní majitelé firmy dělají pro Tatru hrozně moc, a také to nese výsledky.
- Jaké typy vozidel Tatra v současné době vyrábí?
Tatra byla známá tím, že vyráběla širokou škálu vozů, ale potom nastávaly značné problémy se sháněním náhradních dílů. Proto se nyní noví vlastníci snaží o co největší možnou unifikovanost vozů. V současné době se Tatra zaměřuje převážně na nákladní speciály. Produkuje vozy Tatra Phoenix, Tatra T 815-7, což je automobil pro hasiče, ale má také využití i v armádě, dále Tatra Force, čistě pro vojenské účely, a také podvozky, které se budou používat např. pod vozidlo Titus.
- Kolik vozů Tatra dokážete ročně prodat a o jaké typy vozů je největší zájem?
Tatra ročně prodá v ČR a SR 300 až 400 vozidel. My prodáme 10 až 20 vozů. Co se týče konkrétních typů vozidel Tatra, tak je to velice různorodé, Pokud budu brát civilní sektor, tak největším odběratelem je HZS. Dále se dobře prodávají sklápěčky. Slušný zájem je i o lesovozy, nosiče kontejnerů a takzvaný Tatraktor, který sice na první pohled vyhlíží jako nákladní vůz Tatra, ale jde o automobil určený pro zemědělství, kde má široké použití např. při sklizni nebo provádění postřiků. Protože toto vozidlo patří do skupiny T, nemusí mít tachograf a je osvobozeno od silniční daně.
- Perspektiva značky Tatra je, jak se zdá, dobrá. Platí to i pro slánský aSERVIS?
Byl bych špatným majitelem, kdybych nevěřil v perspektivu a rozvoj naší firmy. Já si myslím, že v novém areálu se nám nabízejí mnohé další, ještě netušené možnosti a že k posunu naší společnosti k dalším vysněným cílům nám v budoucnu dopomůže i severní obchvat, z kterého by měl vést sjezd na komunikaci, která prochází kolem našeho areálu. Pro to, co děláme a chceme dále rozvíjet, je blízkost takové komunikace obrovským plusem. Sám však člověk v oboru, ve kterém podnikáme, ničeho nedosáhne. Je důležitý kolektiv zaměstnanců, kterými se obklopíte. Já našemu stávajícímu kolektivu plně důvěřuji a věřím, že se nám ho povede i vhodně rozšířit tak, abychom mohli uspokojovat všechny požadavky našich zákazníků.
Děkuji za rozhovor.
Libor Pošta