Nové autobusy s pohonem na CNG byly nasazeny na příměstské linky v okolí Kladna a Prahy
Dopravní společnost ČSAD MHD Kladno uspěla s projektem na finanční podporu ve výši 163 mil. Kč, a tak ve čtvrtek 10. srpna mohli její představitelé v areálu společnosti představit 27 nových autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG), které jsou již nasazeny na příměstských linkách objednávaných krajem a obcemi, především v systému Pražské integrované dopravy (PID), zejména v okolí Kladna a Prahy. Společnost nakoupila 18 nízkopodlažních autobusů v solo provedení a 9 autobusů kloubových. Více mi o tomto projektu prozradil samotný ředitel ČSAD MHD Kladno, Lubomír Landa:
Na tento projekt jste získali 85 procent finančních prostředků z Evropského fondu pro regionální rozvoj, ale i tak vaše společnost investovala do nových autobusů s pohonem na CNG zhruba 25 milionů Kč. Jak bude těžké se s touto nemalou investicí „srovnat“?
Když jsme před asi šesti lety zahajovali projekt nákupu autobusů s pohonem CNG, tak jsme si vytkli dva cíle. Jeden ekonomický, druhý ekologický. Ten ekonomický byl postaven na cenách nafty a zemního plynu, a vzhledem k tehdy výhodnější ceně zemního plynu jsme počítali se zhruba 15tiprocentní úsporou na provozních nákladech. Ale cena nafty šla, bohužel, postupně dolů, a tak o ekonomické výhodnosti tohoto projektu již mluvit nemůžeme. Naštěstí nám zůstává ve hře velký ekologický trumf, protože autobusy s pohonem na CNG jsou k životnímu prostředí podstatně šetrnější, než ty s dieselovými motory.
Můžete uvést konkrétní čísla?
Ano, zatímco při ročním provozu našich 73 autobusů s pohonem na CNG vznikne asi „jen“ 8 tun škodlivin, stejné množství autobusů s dieselovými motory „dokáže“ vyprodukovat neuvěřitelných 3500 tun emisí. Takže to je v podstatě nesrovnatelné.
Jaký komfort přinášejí cestujícím tyto nové autobusy, a jaké je jejich srovnání s klasickými autobusy s dieselovými motory?
Nové autobusy jsou na rozdíl od těch „klasických“ nízkopodlažní, bezbariérové, tudíž umožňující nástup tělesně postiženým, maminkám s kočárky i hůře pohyblivým cestujícím. Dalším výrazným příspěvkem ke zvýšení komfortu je klimatizovaný prostor celého salonu cestujících a jejich vybavení dalšími komfortními prvky, jako jsou LCD displeje, které zobrazují dopravní informace, zvuková signalizace zastávek zvenku i zevnitř, zařízení pro nevidomé, nabíječky USB a WIFI připojení. V odbavovacích zařízeních jsou již připravené i čtečky na odbavování bankovními kartami, což je nejnovější trend.
Tyto nové autobusy se prý docela dobře řídí a jejich řidičům, vedle zvýšeného komfortu, můžete nabídnout i řadu zaměstnaneckých výhod...
Ano, to mohu potvrdit. A proto všude uvádíme, že řízení takového autobusu je již prakticky shodné s řízením osobního automobilu, akorát že rozměry vozidel jsou jiné. A dokonce v některých případech – prvcích ovládání, je pro řidiče přijatelnější autobus.
A co můžeme naši řidičům či uchazečům u tuto práci nabídnout? Všem našim řidičům se snažíme zvyšovat finanční ohodnocení a vytvářet jim co nejlepší podmínky pro jejich práci.
Děkuji za rozhovor.
Libor Pošta
P.S.:Nové autobusy s pohonem na CNG v areálu společnosti ČSAD MHD Kladno a.s. Foto Libor Pošta