Nemocniční lůžka Linetu dobývají celý svět

106  7. 4. 2016 - Linet, český výrobce nemocničních lůžek a další zdravotnické techniky, byl v posledním obchodním roce velmi úspěšný, vůbec nejúspěšnější ve své více než 25leté historii. Utržil téměř 6 miliard korun, a jeho obrat výrazně překročil 3 miliardy Kč. A do roku 2020 chce tento obrat prakticky zdvojnásobit. Nejen o tom jsem hovořil s výkonným ředitelem společnosti Linet, spol. s r.o., Tomášem Kolářem.

- Společnosti se i přes neutěšenou geopolitickou situaci v řadě míst světa daří získávat další nové a velmi zajímavé zakázky, a to bez nového závodu zřejmě nepůjde. Či snad ano?

V průmyslové zóně Slaný Sever jsme již v loňském roce postavili logistické centrum, které nám slouží pro vykrývání zakázek hlavně na zámořských trzích. V minulém roce jsme v Želevčicích vyrobili 50 tisíc nemocničních lůžek a dalších téměř 40 tisíc pro domovy důchodců. Kapacita v Želevčicích je ve špičkových měsících zcela naplněna, celou řadu technologií musíme outsourcovat. Pro rozšíření kapacit jsme začali stavět nový výrobní závod opět v průmyslové zóně Slaný Sever se špičkovou kapacitou až 40 tisíc lůžek. První lůžka by měla sjet z linek již tento podzim.

- Špičková nemocniční lůžka a i jinou zdravotnickou techniku exportujete do téměř stovky zemí po celém světě, a vaše obchodní expanze, hlavně na severoamerickém kontinentu, je obdivuhodná. Jaká další oblast, světové teritorium, či konkrétní země se Vám z obchodního hlediska nyní jeví jako nejperspektivnější, nejzajímavější?

Největší tržní potenciál stále vnímám v USA. Systém amerického zdravotnictví je zaměřen na velmi akutní pacienty, takže naprostá většina lůžek je na úrovni intenzívní péče. Průměrná cena lůžka je v USA 15 tisíc dolarů a jedná se o lůžka s vysokou přidanou hodnotou.

- Stupeň rozpracování obchodní sítě se liší kontinent od kontinentu, stát od státu. Kde byste podle Vás měli v tomto ohledu nejvíce zabrat, a jakým způsobem, či stylem?

Linet Group má vysoké ambice, takže zabrat budeme muset úplně všude. Největší rozvojový potenciál ale vidíme v Asii a Pacifiku, protože toto teritorium jsme strategicky začali rozvíjet teprve nedávno. Dynamicky se také stále rozvíjí Střední Východ a Afrika, ale zde vnímáme seriózní riziko nestability celého regionu a slábnoucích zdrojů díky poklesu cen komodit, na nichž jsou ekonomiky těchto regionů závislé.

- Přestože jste v oblasti výroby zdravotnických lůžek považováni za technologického leadera, jistě stále přemýšlíte o tom, jak inovativní proces ve firmě ještě zrychlit, zdokonalit, či vylepšit, a tak svoji konkurenci stále „posunovat“ na vedlejší koleje...

Lůžka se rozvíjejí stejně jako ostatní technologie kolem nás. Využíváme nových možností, které nám dává rozvoj čipů, senzorů, informačních technologií. Podrobnější pohled do naší kuchyně si tentokrát nechám raději pro sebe.

- To, že vyrábíte vůbec nejlepší nemocniční lůžka na světě, s nejvyšší přidanou hodnotou, potvrzují hned tři prestižní ocenění vašeho lůžka Image 3 W. Okouzluje toto lůžko nejen porotce, ale i vaše obchodní partnery, třeba v USA?

Je zajímavé sledovat, jaké jsou globálně odlišné pohledy na design v jednotlivých regionech. Image 3 je lůžko designované pro německy mluvící trhy a Benelux. Zde má také obrovský úspěch, je zřejmé, že se nám podařilo trefit do černého. Zájem ale také projevili luxusní americké hospice, takže je zde slibná perspektiva i mimo Evropu.

- K tomu, abyste pokryli rychle narůstající požadavky trhu, potřebujete nejen dostatečné výrobní kapacity, ale i kvalifikované pracovní síly. Kde je teď chcete hledat, když na Slánsku či v jeho okolí je jich velký nedostatek?

Nelze přesně říci, že se potýkáme s přímo nedostatkem pracovních sil. Ale je pravda, že sehnat šikovné lidi je stále pracnější. Máme již dlouholetou dobrou zkušenost se zaměstnáváním lidí ze zahraničí, takže až se nám přestane dařit shánět lidi v Česku, vyrazíme do zahraničí. Samozřejmě nejbližší vhodný region je Ukrajina, kde kolabuje průmysl a tamní lidé jsou vzdělaní, šikovní a chtějí pracovat. Je ale také potřeba, aby nám k tomu česká legislativa vytvořila podmínky. Současná vláda zatím tímto směrem příliš mnoho neudělala.

Děkuji za rozhovor.

Libor Pošta

 

 

« zpět

uživatelský obsah - vždy jako první článek!!!

slider slider

Komerční články

Naši redaktoři o vás píší již více než čtvrt století

Plošná reklama

Náš zástupce v případě Vašeho požadavku Vás navštíví přímo ve Vaší firmě

Katalog firem

V novinovém katalogu místních firem a živnostníků můžete inzerovat již od 800 Kč/rok

Reklama na webu

Inzerce na našich webech - velká plocha za málo peněz

Firemní loga a slogany

Vymyslíme a zhotovíme Vám logo, slogany atd. pro Vaši firmu

Firemní kresby

Zhotovíme Vám barevnou firemní kresbu

Zákaznické průzkumy

Chcete vědět, co si zákazníci myslí o Vaší firmě, co jim schází a naopak si pochvalují?

Distribuční místa

Naše noviny jsou zdarma k dostání v níže vyobrazených stojanech či v rámci pultového prodeje (celkem cca 500 distribučních míst).